Monday, June 11, 2007

سواق التاكس




لما تكون مستعجل وعوز تنجز في مشوار معين تاخد تاكس اسرع من الاتوبيس وارحم كمان من الميكروباص الي بيقف كل نصف ثانية لو حس اني بس في واحد بيفكر يركب
المشكلة اني كل ما بركب تاكس بندم من اللي بشوفة اولا التاكس بقي مش فارق عن الميكروباص بقي عوز يقف لاكبر عدد من الناس طب فين الانجاز طب فين الخصوصية مهو انت بتركب تاكس لية بقي
كمان لو ربنا كرمك ومحدش ركب معاك في الطريق تبقي انت في ايد القدر يعني حالة التاكس مدهورة وكمان العجل مش بيتغير غير كل ميت الف سنة تقريب والفرمل طبعا شغالة بالعفية الخ...
يعني ربنا يستر عليك في مشورك ويا حلو لو نجيت من مخاطر الطريق يبقي هتخانق هتخانق علي الاجرة يعني المشور ابو ثلاثة جنية عوز تاخد فية 5 اوعشرة وارقام غريبة كدة
طب احنا لية بنركب التاكس العجيب دة ولية ساكتين علي السرقة في كل لحظة كدة يعني مطلوب مني اسكت علي سرقة سواق التاكس وبتاع الخضار وبتاع العيش وبتاع الفاكهة يعني الوحد علي الاربعين يكون خلص من كتر الخناق
انا مش عارف اعمل اية بس انا مش هركب تاكس غير في اصعب الظروف بس دة مش حل بس يمكن يكون حل لما كل حاجة تكون حولينا كدة بس اخير انا قرارت اني مش هقول هي جت علي التاكس لاء جت وبقول لكل واحد انت ليك دور وانا لية دور وكلنا لينا دور بس نحاول مرة واحد ناخد موقف نحاول مرة واحد نتصرف بشكل مختلف من غير انانية.

2 comments:

The Alien said...

دي حالة من السلبية وصلنالها
والسلبية دي هتلاقيها ف كل حاجة
النظام هو اللي نجح يوصلنا لكدا

أنا مش شايفلها حل
يعني معتقدش الناس هتتحرك وتتكلم
خلاص ... الموضوع بقي أمر واقع
ومع اﻷسف صعب تغييره


أنا شخصيا ف أحيان كتير مش بسكت
يعني بشتغل بمبدأ إبدأ بنفسك
بتكلم وساعات أتخانق
اهو أطلع اللي جواي بدل ما أطق وأموت

تحياتي

Guevara said...

بس اكيد في حل اكيد مش هنفضل كد علطول زي الاهرامات النايس تتفرج عليها انا مش عوز اكون مكتئب بس هحاول اصدق اني في حل
شكر ليك يا بيشوي اوي لاهتمامك بكتابتي المتواضعة
شكر